رزمندگان

خط ولایت تا آخر تاریخ امتداد دارد

رزمندگان

خط ولایت تا آخر تاریخ امتداد دارد

نقل یک خاطره از رهبر انقلاب درباره میرحسین موسوی

   

 

ابطال را رد می‌کنم 

شما بدانید صد درصد من ابطال را رد می‌کنم. ابطال انتخابات یعنی زدن توی دهن مردم. مسئله مرجع هم، اینجا مرجع قانونی وجود دارد. چه معنی دارد یک کمیته یا مرجع دیگری تعیین کنیم؟ حتی اگر لازم شد صندوق‌هایی را بازشماری کنند. اما من مطمئن هستم که نتایج عوض نخواهد شد.

ابطال انتخابات یعنی زدن توی دهان مردم

یکی از حساس ترین جلساتی که در نخستین هفته پس از انتخابات برگزار شد، دیدار نمایندگان ستاد انتخاباتی کاندیداها با رهبر معظم انقلاب بود. در این دیدار که مسئولین ارشد وزارت کشور و شورای نگهبان نیز حضور داشتند، نمایندگان کاندیداها آزادانه به بیان نظرات و انتقاداتشان پیرامون انتخابات دهم ریاست جمهوری پرداختند و در پایان نیز پس از شنیدن اظهارات نمایندگان کاندیداها، رهبر معظم انقلاب به بیان نقطه نظراتشان پرداختند که مشروح آن در انتهای همین مطلب آورده شده است.
در همین رابطه دو روایت از سوی مرتضی الویری از نمایندگان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و جعفر فرجی، قائم مقام ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد منتشر شده که هر یک از آنها را از نظر می گذرانیم:

روایت مرتضی الویری از جلسه
آقای حقانی ازدفتر مقام معظم رهبری به من تلفن کرد و گفت که ساعت 6 بعدازظهر به ملاقات ایشان بروم. فی‌الواقع 5 نفرازاعضای ستاد آقای کروبی (منتجب نیا، نجفی،خباز، خانم کروبی و من) را برای این ملاقات دعوت کرده بودند.

* بیانات اولیه رهبر معظم انقلاب
جلسه بی‌نظیری است. رفقای دیروز و رقیبان امروز همگی جمع شده‌ایم. هر مجموعه‌ای در دقایقی کوتاه حرف دلش را بزند. هیچ تقیه و ملاحظه‌ای هم نکند. ما در چهار راهی پر ترافیک گرفتار شده‌ایم. در ترافیک هم همه اعصاب‌ها به‌هم می‌خورد. اما باید از آن عبور کنیم. به یک ترتیبی شروع کنیم. می‌خواهید به ترتیب سن باشد. از مجموعه آقای کروبی شروع می‌کنیم که شیخ‌الکاندیداها بوده‌اند.

اظهارات من(الویری)
من چند سال است که با شما ملاقات نداشته‌ام. اما ابتدا باید عرض کنم من همان مرتضی الویری هستم که قبل از انقلاب شما خطبه عقد مرا خواندید، با همان اعتقادات به اسلام و با همان عشق به مملکت. اما امروز نگران انشقاق جامعه ایرانی هستم. من در صوت رسانی راهپیمایی‌های میلیونی زمستان 57 با تعدادی از فارغ‌التحصیلان شریف حضور داشته و از بالای تیر چراغ برق جمعیت را نگاه می کردم و در راهپیمایی سالگردهای‌ 22 بهمن در این سه دهه حضور داشته‌ام، اما باید اعتراف کنم راهپیمایی دیروز از همه وسیع‌تر و بزرگ‌تر بود. این یک هشداری است که باید جدی گرفته شود. معلوم می شود مردم دغدغه‌ای دارند که علیرغم همه ناملایمات این چنین به صحنه می‌آیند. اشکالات ما به انتخابات طی نامه‌ای به امضای آقای کروبی دیروز به شورای نگهبان تقدیم شده است. این اشکالات در چهار سرفصل خلاصه می‌شود. سر فصل اول عدم صلاحیت فردی احمدی‌نژاد در تطبیق با مفاد اصل 115 قانون اساسی است. در اینکه ایشان رجل سیاسی هستند یا نه ما وارد نمی شویم زیرا سلیقه‌ها فرق می کند. اما در همین اصل آمده که رئیس جمهور باید امانت‌دار و با تقوی باشد... فصل دوم، تخلفات پیش از برگزاری انتخابات است. یکی از آنها توزیع هزاران میلیارد تومان پول به صورت نقدی و کالایی بین مردم از منابع عمومی است... فصل سوم مربوط به تخلفات روز انتخابات است... فصل چهارم تخلفات مربوط به نحوه اعلان نتایج انتخاباتی است... به نظر می‌آید طبق طرح از پیش تنظیم شده قرار بوده است که آقای احمدی‌نژاد قدری بیشتر از 24 میلیون که رأی آقای خاتمی بوده رأی بیاورد. قرار بوده است آقای کروبی که قدری زبان‌درازی کرده و بحث اصلاح قانون اساسی و حقوق شهروندی را مطرح کرده بیش از 300 هزار رأی نیاورد...

* سخنان دکتر بهشتی (به نمایندگی از گروه میرحسین موسوی)
نکته اساسی این است که نباید بگذاریم جمهوریت نظام مخدوش شود. برخوردهای هتاکانه و پرده‌دری هایی که در این انتخابات صورت گرفت فضای مسمومی را بر جامعه حاکم کرد. در فضای مسمومی که دروغ و نیرنگ است نمی‌توان انتظار انتخابات سالم داشت. با این وضعیت جمهوریت نظام قربانی شده است. احیای جمهوریت ایجاب می‌کند که این انتخابات ابطال شود...

* اظهارات آقای دکتر دانش جعفری (نماینده گروه محسن رضایی) ضمن تأیید اشکالاتی که نمایندگان آقای کروبی و موسوی بیان کردند، اضافه می‌کنیم استفاده از منابع دولتی توسط نامزد حاکم بسیار فراگیر و گسترده بوده است ... و مداخله نیروهای مسلح و بسیج به نفع یکی از نامزدها بر خلاف نظرات امام یکی دیگر از خلافکاری های انتخابات اخیر است .
رهبر انقلاب به شوخی و لبخند : منظورتان حمایت آنها از نامزدی که سابقه نظامی داشته؟
سخنان حضرتعالی در کردستان هم به زعم بسیاری، حمایت از آقای
احمدی نژاد تفسیر شد. اشکالات فراوانی بر این انتخابات مترتب می‌دانیم و برای برون رفت از وضعیت فعلی هم پیشنهادی داریم که اگر بفرمایید تقدیم می‌کنیم.

*اظهارات آقای هاشمی ثمره (به نمایندگی از گروه آقای احمدی نژاد)
پس از خواندن دعای فرج – این پیروزی را به حضرتعالی تبریک می‌گوییم. این واقعه لبیک بود به پیام حضرتعالی- موضع‌گیری دوستان و دشمنان نشان می‌دهد که واقعه روز 22 خرداد چقدر مهم است. 22 خرداد موجب احیای دوباره جمهوریت و اسلامیت نظام شد. جمهوریت از این نظر که 84 درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند که در نوع خود بی‌نظیر است. اسلامیت از نظر توجه به پیام حضرتعالی. حرف‌هایی که نمایندگان نامزدها زدند بیشتر بهانه‌جویی است. آیا اعلان پیروزی موسوی در پایان انتخابات روز جمعه توسط آقای موسوی کار درستی بود؟

* سخنان کوتاه رهبر انقلاب
مطالب و اشکالاتی که بقیه گفتند بیان همان مطالبی است که آقای الویری دسته‌بندی شده گفتند. شورای نگهبان می‌گوید برخی از این اشکالات متوجه آنها نیست. راجع به سخنرانی کردستان – من در کردستان حرف‌های همیشگی خود را زدم – آقای کروبی گفت من رفتم ایلام گفتم اینهایی که آقای خامنه‌ای می‌گوید (ویژگی‌های آقای رئیس جمهور) این من هستم. پس هر کسی توانست مطالب من را به خودش تطبیق داد.

* اظهارات آقای دانشجو (به نمایندگی از وزارت کشور)
من درمورد مطالبی که نمایندگان نامزدها گفتند و اتهاماتی که زدند اظهارنظر نمی‌کنم و آن را به خدا واگذار می‌کنم. اجازه می‌خواهم گزارشی از روند انتخابات از چهار پنج ماه پیش تاکنون را به استحضار برسانم. (آقای دانشجو متنی چند صفحه‌ای را که قبلاً نوشته بود قرائت کرد.) آقای دانشجو در گزارش خود گفت که تعداد ناظرین نامزدها در تهران و کل کشور به شرح زیر بوده که طی آن ناظران آقای موسوی از همه بیشتر بوده‌اند.

* اظهارات آقای کدخدایی (به نمایندگی از شورای نگهبان) شورای نگهبان علاوه بر وظایف نظارتی که از قبل انجام می‌داده دو اقدام جدید را نیز در دستور کار خود قرار داد. یکی اینکه بر روی تعرفه‌ها علاوه بر مهر ستاد انتخابات، مهر نظارت را هم در آن پیش‌بینی کردیم. دوم اینکه درخواست کردیم نمایندگان نامزدها در محلی که در شورای نگهبان پیش‌بینی کردیم حاضر باشند و در جریان گزارش‌های دریافتی در روز انتخابات قرار بگیرند.
بسیاری از اشکالاتی که آقایان برای انتخابات مطرح کردند کلی است که شورای نگهبان نمی‌تواند رسیدگی کند، اما ما بررسی شکایت‌ها را شروع کردیم.
مطالبی که رهبر انقلاب فرمودند بطور مشروح در رسانه ها منتشر شد اما برخی نکات مهم آن به این شرح است:
- انتخابات همیشه مظهر وحدت ملت و عزت ملی بوده.
- باید سعی کنیم انتخابات موجب انشقاق نشود.
- برای من شب‌های انتخابات بسیار جالب بود که طرفداران نامزدها در خیابان‌ها جمع می‌شدند بدون اینکه بین آنها درگیری باشد.
- باید اطمینان کامل برای همه حاصل شود.
- من شخصاً در همه انتخابات‌های گذشته به مسئولین اعتماد کردم در حالی‌که می‌دانید از سلایق مختلف بودند. اما این اعتماد موجب نمی‌شود که شبهه تعقیب نشود.
- هر طرفی باید ملاحظاتی بکند. همه باید حلم داشته باشیم.
- حساب تشنج‌ها باید از نامزدها جدا شود. اگر کس دیگری هم رأی می‌آورد همین بساط بود.
- همه تکلیف داریم از هویت این ملت دفاع کنیم.
در اینجا آقای خامنه‌ای فرمودند که از این به بعد جلسه غیر رسمی و خصوصی است. دوربین ها و ضبط را جمع کنید.
در این بخش از برنامه که قرار بود طبق پیشنهاد من(الویری)، فرصت یک دقیقه‌ای به نامزدها داده شود، رهبر انقلاب ضمن اشاراتی به مسائل قبل از انقلاب و اینکه ایشان با مرحوم آیت الله طالقانی خطبه عقد مرا خوانده‌اند و اینکه میزان مهریه (یک کلام الله مجید) در آن زمان خیلی ارزشمند بود و... از من خواستند که در حد یک دقیقه پیشنهاد خود را بیان کنم.

بیانات من(الویری) به هر حال از ناحیه جمع کثیری از مردم این انتخابات مخدوش است و باید ابطال شود. قبول است که شورای نگهبان مرجع رسیدگی به شکایات است، اما می‌دانید که اولاً شورای نگهبان خود را مسئول و متولی برخی از شکایات نمی‌داند. ثانیاً شورای نگهبان به دلیل جانبداری اعضایش از یک نامزد نمی‌تواند در جایگاه داور قرار گیرد و... پیشنهاد بنده این است که جنابعالی یا یک حکمیت حقیقت یاب که مورد قبول طرفین باشد تعیین کنید و یا موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع دهید. این کار کاملاً قانونی است زیرا رهبر می‌تواند طبق اصل 110 قانون اساسی یک موضوع را که معضل نظام باشد به مجمع تشخیص ارجاع دهد.

بیانات رهبر معظم انقلاب مگر وقتی خاتمی با 20 میلیون رأی پیروز شد بخشی از مردم عصبانی نبودند؟ همان زمان یکی از مسئولین آمد و گفت انتخابات را ابطال کنید! اما من به او تشر زدم. امکان تقلب نیم درصد هم وجود ندارد. مگر می‌شود 10 میلیون رأی را جابه‌جا کرد؟ اگر در این مملکت به آقای مؤمن و آقای جنتی اعتماد نکنید به هیچکس نمی‌توانید اعتماد کنید. بنابراین به عهده آنهاست شکایات را بررسی کنند.
شما بدانید صد درصد من ابطال را رد می‌کنم. ابطال انتخابات یعنی زدن توی دهن مردم. مسئله مرجع هم، اینجا مرجع قانونی وجود دارد. چه معنی دارد یک کمیته یا مرجع دیگری تعیین کنیم؟ حتی اگر لازم شد صندوق‌هایی را بازشماری کنند. اما من مطمئن هستم که نتایج عوض نخواهد شد. به آقای موسوی گفتم مجرای قانونی شورای نگهبان است. ایشان هم قبول کردند.

روایت جعفر فرجی از جلسه 

دقایق زیادی بود که نفرات شورای مرکزی ستادهای مختلف تکمیل شده بودند. سکوت سنگین و حزن انگیزی بر فضا حاکم بود. جلسه قرار بود رأس ساعت 18 شروع شود. هیچ یک از نفرات شورای مرکزی ستادهای کاندیداهای مختلف با یکدیگر صحبت نمی کردند. تا حدودی
می شود گفت غم خاصی در چهره‌شان موج می زد. رأس ساعت 18حضرت آقا وارد شدند. وقتی بر روی صندلی نشستند، تک به تک، به چهره تمامی حضار می نگریستند و «سلام علیکم»ی می گفتند. برخی که ارادت ویژه‌ای به آقا داشتند، وقتی نوبتشان می رسید، تمام قد بلند می شدند و سلامی عرض می کردند.
آقا بسم اللهی گفتند و مقدمه کوتاهی فرمودند که جمع ویژه ای است، رفقای دیروز و رقبای امروز در سر یک چهارراه پرترافیکی به هم رسیده‌اند. سر و صدا و ترافیک اگر با بی تحملی افراد همراه شود، محیط ناراحت کننده ای را به‌وجود می آورد. ولی اگر افراد در این چهارراه پرترافیک با صبر و نظم و قانون عمل کنند، بالاخره راه باز می شود و هر کس به مقصد می رسد و از تصادف جلوگیری می شود. من از آقایان واقعاً خواهش می کنم که هر چه در ته دلشان دارند، بدون ملاحظه هیچ کس حتی خود من به‌راحتی بر زبان بیاورند. من امروز «اُذُن» هستم و می خواهم گوش کنم. مدیریت جلسه هم با خود من است.
ذهن ها دنبال این بود که چگونه صحبت ها شروع شده و پایان یابد که آقا فرمودند: بر اساس سن کاندیداها شروع به صحبت کنید. با این اوصاف از آقای کروبی شیخ الکاندیداها شروع می کنیم.
بر اساس سن کاندیداها آخرین نفر آقای احمدی‌نژاد بودند و قبل از او آقایان موسوی و رضایی.
تریبون که جلوی آقای الویری قرار گرفت آقا به شوخی گفتند: آقای الویری در حالی که صحبت می کنید مدام به ساعت هم نگاه کنید. ساعت آن قسمت سالن نصب شده است.
خنده ای بر لبان همه نقش بست. ایشان دوباره گفتند دوستانی هم که کنار این عزیزان نشسته اند به سخنرانان یک طوری وقت را تذکر دهند.
آقای نجفی که کنار آقای الویری نشسته بودند، با آرنج خود اشاره‌ای کردند و گفتند آقا نگران نباشید وقت تمام شد، من به ایشان می زنم. در حالی که همه می خندیدند آقا گفتند نه آقای نجفی زدن خوب نیست. آقای کلهر که نوعاً موجود شلوغ و شوخی است، گفتند که آقا آخه اینها عادت دارند به کتک زدن! یک‌دفعه سکوت سنگینی حاکم شد و آقا چپ چپ نگاهی کردند و در حالی که در دلمان خنده مان گرفته بود، سعی می کردیم که نشان دهیم اتفاقی نیفتاده است!

آقای الویری از روی برگه صحبت می کردند و مطالب منسجمی را از دید خودشان در لزوم ابطال انتخابات و مخدوش بودن آن آماده کرده بودند. ایشان صحبت های خود را اینگونه آماده کرده بودند که من در زمان قبل از انقلاب و راهپیمایی های دوران انقلاب «مسئول صوت» بودم. به‌خاطر همین در تمام راهپیمایی ها بوده ام. من باید اعتراف کنم از ابتدای شروع حرکت انقلاب تاکنون راهپیمایی به بزرگی آنچه که دیروز در مسیر انقلاب- آزادی در اعتراض به انتخابات رخ داد، ندیده ام.
ایشان به آقا گفتند ما شما را پدر ملت ایران می دانیم و به‌ خاطر همین این مطالب را به حساب صحبت فرزندانی در نزد پدر خود بگذارید.
آقای الویری صحبت‌هایشان در چند محور خلاصه می شد که عبارت بود از اینکه شورای نگهبان نباید صلاحیت آقای احمدی‌نژاد را تأیید می کرد. آقای احمدی‌نژاد رجل سیاسی نیست. تازه گاهی در مواردی دیده شده، بی تقوا و دروغگو هم هست.
صلاحیت اتفاقات قبل از انتخابات نیز زیر سؤال است. از آن جمله توزیع سهام عدالت، افزایش حقوق بازنشستگان با هدف خرید رأی، بی حرمتی به بزرگان و...
اما صلاحیت روز انتخابات مطلبی بود که خیلی دلیل خاصی برای آن عنوان نشد و فقط گفتند که در رودهن آقای کروبی 1400 رأی داشته ولی آن را صفر کردند و به برخی از ناظرین کارت نداده اند و ...
در نهایت آقای الویری گفتند که این مهندسی انتخاباتی که صورت گرفت و چینشی که از آرا اعلام شد، به‌خاطر این بود که اولاً 22 میلیون آقای خاتمی را تحت الشعاع قرار دهند و بگویند بیشتر از خاتمی رأی داریم و ثانیاً آقای کروبی کمتر از آرای باطله و سر جمع همه مخالفان 13 میلیون چیزی در حدود نصف ما رأی دارند. لذا باید انتخابات ابطال شود.

نفر بعدی آقای محمدرضا بهشتی به نمایندگی از ستاد موسوی صحبت کردند و گفتند اکثر مطالبی که مدنظر بود، آقای الویری گفتند. بعد مطالبی راجع به اخلاق گفتند و اینکه اسلام برای اخلاق آمده است. اخلاق خیلی مهم است و ... بعد طبیعتاً و قاعدتاً مطالبی گفتند راجع به اینکه مظهر تام و تمام بداخلاقی در دنیای کنونی، در طرف مقابل حلول کرده است و ایشان از دیدن این‌همه بداخلاقی خیلی ناراحت هستند، اصلاً ما به چه سمتی داریم می رویم؟ بعد گفت که مردم را به اشتباه انداختند که ... کل بحث این بود که چرا آقای احمدی‌نژاد در مناظره گفتند موسوی یعنی همان هاشمی و مردم به ‌خاطر این بداخلاقی فریب خوردند و به آقای موسوی رأی ندادند. (البته اسم آقای هاشمی را نمی آوردند) بعد گفت که انتخابات به‌خاطر این بداخلاقی ها مخدوش است و نتایج و میزان آرای اعلام شده بیان کننده میزان نظر و آرای مردم نیست و باید انتخابات ابطال شود.

نفر بعدی هم آقای دانش جعفری بود که از طرف آقای رضایی صحبت کردند. آقای دانش نیز گفتند که اکثر مطالب را آقای الویری و دوستان دیگر گفتند، چند نکته هم بنده می گویم.
در این انتخابات تخلفات بزرگی رخ داد. یکی از این تخلفات استفاده از ارگان‌های نظامی و آرای آنان توسط یک کاندیدا بود و آقا به شوخی به آقای دانش فرمودند آقای دانش آیا آن کاندیدا سابقاً نظامی نبوده است؟
مدیریت جلسه الحق و الانصاف در سطح عالی بود. با این حال که فضای جلسه بشدت جدی و سنگین می شد، آقا با یک اشاره و یک شوخی صمیمیت را به جمع برمی گرداندند. آقا به مطالب و افراد با دقت بسیار زیادی نگاه و توجه می کردند. آقای دانش در ادامه صحبت های خود رو به آقا گفتند، صحبت های شما در کردستان به‌گونه ای بود که این احساس و تلقی پیش می آمد که مردم باید به آقای احمدی‌نژاد رأی دهند و آقای دانش نیز تقاضای ابطال انتخابات را کردند.

درباره صحبت های آقای ثمره همین چند نکته کافی است که تنها کسی که شروع کلام را با یاد خدا و با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کرد، آقای ثمره بودند. تنها کسی که از آقا بابت برگزاری جلسه تشکر کردند و حضور 40 میلیونی را تبریک گفتند، آقای ثمره بودند. تنها کسی که وقت را رعایت کرد و سر 5 دقیقه خودشان حرف را تمام کرد، آقای ثمره بودند. آقای ثمره که گویا مناظرات را خوب تماشا کرده بودند، گفتند آقا 3 نفر در برابر یک نفر است و کار سختی است در 5 دقیقه جواب همه این شبهات آقایان را دادن.
آقای ثمره گفت که آقایان فریاد اخلاق و قانونگرایی‌شان گوش فلک را کرده، ولی روز انتخابات در حالی که رأی‌گیری در حال جریان است با رسانه های خارجی کنفرانس مطبوعاتی می گذارند و می گویند پیروز انتخاباتیم. بحث افزایش حقوق ها هم در زمان مجلس و دولت های قبلی خودشان تصویب کردند و نتوانستند اجرا کنند ولی این دولت با کمک مجلس سالانه به افزایش حقوق ها دست زده است. چیز عجیبی هم نبوده و هر ساله مجلس در بودجه قرار داده و دولت مکلف بوده که کما فی السابق انجام دهد. بروید به مجلس و به قانون‌هایی که خودتان 7 تا 8 سال پیش تصویب کردید، اعتراض کنید.
آقا قبل از اینکه اعضای شورای نگهبان و وزارت کشور صحبت کنند، گفتند که راجع به صحبت های آقای دانش جعفری بنده یک مطلبی بگویم که بنده 20 سال است که چنین مطالبی را می گویم. اصلاً ادامه حیات بنده وابسته به تکرار چنین مطالبی است و اگر روزی بنده دست از تکرار این مطالب بکشم، آن روزی است که در این دنیا نخواهم بود.
بنده تکلیفم این است که به مردم معیارها را بدهم، تشخیص مصادیق با خود مردم است. بنده در بحث مصادیق یک رأی دارم که آن را هم هیچ کس مطلع نمی شود. اشکالی هم ندارد که کاندیداها مصادیق را به خودشان برگردانند. مثلاً آقای کروبی در ایلام گفته بودند که منظور آقا از این مطالب من هستم. کاندیدای دیگری به غیر از آقای احمدی‌نژاد نیز تکرار می کردند آقا مرا می‌گوید. اشکال ندارد مردم تصمیم گیر هستند و مصادیق را تشخیص می دهند که چه کسی به معیارها نزدیکتر است.
آقای کدخدایی نیز صحبت کرد که آقایان راجع به انتخابات مدارک و مستندی تاکنون ارائه نکرده اند و برخی از مطالبی که می گویند، اصلاً شورای نگهبان امکان دخالت ندارد. به‌طور کلی مفهوم صحبت های ایشان این بود که این ها مهمترین اعتراضشان این است که می گویند مردم در مناظرات به‌ خاطر صحبت های آقای احمدی‌نژاد فکر کردند موسوی یعنی آقای فلانی و به موسوی رأی نداده‌اند.
این ها می گویند مردم فریب خورده هستند، ما این را چگونه بررسی کنیم؟! بالاخره انتخابات حق مردم است و نمی توان دستگاهی اختراع کرد و دنبال نیات مردم گشت که هر کسی به چه دلیلی به یک کاندیدا رأی داده. اصلاً اگر باب این ادعاها باز شود که عده ای پیدا بشوند و از موضع قیومیت بگویند که اگر مردم به فلانی رأی داده باشند، فریب خورده هستند، آیا اساس فلسفه انتخابات زیر سؤال نمی رود؟ که می گوییم مردم با هر نیت و دلیلی آزادند که یک نفر را انتخاب کنند. اگر راجع به قبل از انتخابات مبنی بر سهام عدالت و افزایش حقوق و ... اعتراض دارند که این مطالب را از 5 تا 6 ماه قبل از انتخابات می دانستند و مدام در سخنرانی هایشان می گفتند. خوب اگر به شرایط اعتراض داشتید، شرکت
نمی کردید. بالاخره وقتی کاندیدا شده‌اید، یعنی با علم به همه این ها وارد صحنه شده‌اید.
آقای دانشجو نیز راجع به بی‌سابقه ترین تعداد ناظرین کاندیدا توسط آقای موسوی در طول انتخابات‌های کشور از ابتدا تاکنون گفت و از صندوق های سیار در گذشته و هم اکنون گفت و گزارش روند انتخابات را داد و جواب هجمه ناجوانمردانه تبلیغاتی علیه این همه تلاش کارمندان خدوم وزارت کشور را به روز قیامت و خدا سپرد.

پیشنهاد بازشماری آرا با حضور نمایندگان کاندیداها
اما در رابطه با حواشی این نشست، پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب نیز نکته مهمی ذکر کرده است که در دو روایت نقل شده، به آن اشاره ای نشده است: «آقای رسول منتجب‌نیا که از سوی ستاد آقای کروبی در جلسه حاضر است، پیشنهاد می‌کند برای اینکه هم رسیدگی توسط مرجع قانونی (شورای نگهبان) انجام شود و هم اعتماد نامزدها تأمین شود، در جلسه‌ای که موضوع بررسی و یا بازشماری انجام می‌شود، نمایندگان نامزدها به‌عنوان ناظر حضور داشته باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای ضمن تأیید این پیشنهاد از اعضای شورای نگهبان حاضر در جلسه می‌خواهند که امکان حضور و نظارت نمایندگان نامزدها را برای رسیدگی و حتی بازشماری فراهم کنند و می‌افزایند: نامزدها اگر شکایتی درباره‌ آرای صندوق خاصی دارند، همان صندوق و صندوق‌های مورد شکایت بازشماری شود و حتی می‌توان تصادفی تعدادی از صندوق‌ها را بازشماری کرد تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند.»

روایت منتجب نیا از جلسه
اما چندماه بعد و در 16 آذر 88 رسول منتجب نیا از اعضای حاضر در این نشست و عضو ستاد مهدی کروبی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس قسمت هایی دیگر از سخنان منتشر نشده رهبر انقلاب در این دیدار را اعلام کرد: رهبری در این دیدار فرمودند «از موضوع ولایت مطلقه آن چیزی که برخی تعبیر و تفسیر غیرقانونی می‌کنند، بنده قبول ندارم. بلکه مقصود از ولایت مطلقه به نظر بنده آن است که حتی‌الامکان باید به قانون عمل کرد ولی اگر در جایی گره‌ای کور یا مشکلی پیش آمد که ارکان نظام نتوانستند آن را حل کنند ولی فقیه می‌تواند این مشکل را حل کند که این موضوع بسیار هم استثنایی است» مقام معظم رهبری در این دیدار تأکید کردند «بنده فوق‌العاده تأکید دارم که حتماً مسائل باید از مجرای قانونی حل شده و کار غیرقانونی نباید انجام بگیرد» حتی ایشان در این دیدار به حاضرین خطاب کردند «از من انتظار نداشته باشید که کار غیرقانونی انجام بدهم چرا که من مصر هستم که کارها از مجاری قانونی خود باید انجام شود» ایشان حتی در آن جلسه ولایت مطلقه را هم تفسیر کردند، و فرمودند «مطلقه به معنای قانون‌شکنی و فراقانونی نیست بلکه به معنای این است که در موارد استثنایی و نادر‌الوجودی که هیچ قانونی و هیچ ارگانی نمی‌تواند آن گره را باز کند بتواند آن فرد گره پیش آمده را باز کند»

عدم اطلاع رضایی از سخنان نماینده‌اش در جلسه
11 ماه پس از برگزاری این نشست، محسن رضایی در آخرین روزهای فروردین 89، در اظهاراتی عجیب از عدم اطلاع خود پیرامون صحبت های ایراد شده از سوی داوود دانش جعفری نماینده ستاد خویش در دیدار با رهبر معظم انقلاب سخن گفت.
سخنانی که تلویحاً نارضایتی رضایی نسبت به اظهارات دانش جعفری در این دیدار را نشان می داد: «من زمان و فرصتی برای اینکه به دانش جعفری بگویم در دیدار خدمت حضرت آقا چه بگوید، پیدا نکردم؛ بنابراین ایشان هرچه که گفتند از جانب خودشان بود. بعد از دیدار، من از آقای دانش جعفری در مورد جلسه سؤال کردم که ایشان گفت آقا فرمودند که هرچه را که در ته دلتان است مطرح کنید و من زمانی که دیدم برخی‌ها مطالبی را بیرون جلسه می‌گویند که حاضر نیستند در مقابل رهبری بیان کنند، سؤال مورد نظر آنها مبنی بر سخنرانی مقام معظم رهبری در کردستان و برخی اظهار نظرها مبنی بر برداشت از حمایت معظم له از کاندیدایی خاص را پرسیدم.»

مشروح بیانات رهبر انقلاب
من اول باید عذرخواهى کنم از اینکه با صداى گرفته با دوستان صحبت می‌کنم. دو سه روزى است که بر اثر سرماخوردگى یا هر چیز دیگر، صداى من گرفته است. تحمل کنید.

حضور مردم در انتخابات، رأی به جمهوری اسلامی است
مطلب اساسى و اصلى‏اى که من می‌خواهم به همه دوستانى که در اینجا حضور دارند - چه نمایندگان ستادهاى نامزدهاى محترم و چه نمایندگان دستگاه‏هاى مسئول - عرض بکنم، این است که انتخابات در کشور ما برخلاف بعضى از کشورهاى دیگر، همیشه مظهر وحدت ملت و نمایشگر عزت ملى بوده؛ چون هرکسى که پاى صندوق رأى مى‏آید و رأى به صندوق مى‏اندازد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى و نظام اسلامى را دارد تکرار می‌کند. لذا همیشه دیده‏اید مسئولین کشور و خود بنده اصرار داشتیم بر افزایش آحاد شرکت کننده در رأى دادن؛ مردم را تشویق می‌کردیم، ترغیب می‌کردیم، مردم هم هوشیارانه و در مواقع حساس وارد قضایا می‌شدند؛ در مواقعى که کشور احتیاج داشته به اینکه یک فریاد رسا و بلندى را در مقابل مخالفان خود و بدخواهان خود در دنیا مطرح بکند، آمده‏اند پاى صندوق‌هاى رأى و رأى داده‏اند. بنده در چند تا از پیام‌هاى تبریک انتخابات، این جمله را تکرار کردم: «مردم هوشمند و زمان شناس»، این دفعه هم این تعبیر را من آوردم، بعضى از دفعات قبل هم این را ذکر کردم. علت این است که حضور مردم پاى صندوق‌هاى رأى همیشه نشانه حضور مردم در صحنه و آگاهى آنها و رأى آنها به نظام جمهورى اسلامى تلقى می‌شده لذا انتخابات ما از این جهت همیشه مظهر وحدت ملى و عزت ملى بوده.

نباید انتخابات باعث انشقاق شود
ما باید سعى کنیم، دقت کنیم که انتخابات مایه انشقاق نشود؛ این حرف اصلى من است. اینکه ما تصور کنیم که یک گروه مثلاً 24 میلیونى یک طرفند، یک گروه 14 میلیونى یک طرفند، این به نظر من یک خطاى بسیار بزرگى است؛ قضیه اینجور نیست. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانى که به رئیس جمهور منتخب این دوره از انتخابات رأى دادند، همانقدر وابسته به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانى که رأى ندادند. مجموعه‏هاى مردمى، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملتند. این خطاست که ما این دو مجموعه رأى دهنده را که یک عده‏اى رأى به یک نامزدى دادند، یک عده‏اى رأى به آن نامزد ندادند، اینها را ما متخاصم و متقابل فرض کنیم؛ نه، در یک مسئله‏اى، در یک گزینشى، اینها سلیقه‏شان یک جور نبوده، لکن در اصل قضیه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانى از جمهورى اسلامى، همه اینها با هم یکى هستند. ما نگاه کنیم به رأى قریب 40 میلیونى مردم در این دوره؛ این مهم است.

نقل یک خاطره از میرحسین موسوی من معتقدم همه ما وظیفه داریم این را پاسدارى کنیم. یعنى این اتحاد ملى را در گفتن و اعلام صریحِ حمایت از نظام اسلامى را، دست‏کم نگیریم؛ این چیز بسیار مهمى است. امروز نظام اسلامى دارد نشان می‌دهد که مردم‏سالارى واقعى در او حکمفرماست. مردم مى‏آیند مى‏نشینند پاى صحبت نامزدهاى مختلف، گوش می‌کنند، بعد در حدود شاید 10 روز، 15 روز در خیابان‌ها حضور فعال دارند. این به نظر من خیلى مسئله مهمى است. ما باید به این شب‌هاى گوناگون و متعددى که در خیابان‌هاى تهران و بعضى از شهرستان‌هاى دیگر مردم جمع می‌شدند و بعضى از این نامزد، بعضى از آن نامزد حمایت می‌کردند، شعار می‌دادند و هیچگونه درگیرى بین اینها وجود نداشت، افتخار بکنیم؛ این خیلى چیز مهمى است. مردم ما اینند؛ اختلاف سلیقه هم دارند، نظرات مختلفى هم نسبت به نامزدهاى مختلف دارند، اما با همدیگر هم کار می‌کنند. آقاى مهندس موسوى براى من نقل می‌کردند که توى یک خیابانى که ایشان می‌رفته، ماشینى با ماشین ایشان همراه می‌شوند. آنها شروع می‌کنند حرفى و شعارى را که علیه آقاى موسوى بوده، با خنده گفتن، آقاى موسوى گفت من هم خندیدم و به آنها دست تکان دادم اینجورى و عبور کردم. خب، این فضا خیلى فضاى خوبى است. این فضا بعد از انتخابات نباید تبدیل بشود به فضاى خصومت و تقابل؛ عده‏اى این را می‌خواهند در جامعه تحقق ببخشند. این خلاف واقع است.

قاعده مردم سالاری تقدم اکثریت بر اقلیت است اما این به معنای دشمنی با یکدیگر نیست آن کسانى که اجتماع می‌کنند براى حمایت از یک نامزد، با آن کسانى که اجتماع می‌کنند براى حمایت از نامزد دیگر، هر دو ملت ایرانند، گروه‏هایى از مردمند؛ ما باید با این دید نگاه کنیم. آرایى هم دارند؛ یک جمعى رأى به این دادند، یک جمعى رأى به آن دادند. البته قاعده مردم‏سالارى این است که اکثریت بر اقلیت در مقام عمل تقدم پیدا می‌کند؛ یعنى آن کسى که اکثریت به او رأى دادند، او مسئولیت را به عهده می‌گیرد؛ این قاعده مردم‏سالارى است. اما این به معناى ایجاد تزاحم و ایجاد تعارض و دشمنى نیست. با ایجاد دشمنى همه‏تان مقابله کنید. این مخصوص یک نامزد یا یک ستاد یا یک مجموعه نیست؛ همه وظیفه دارند که با ایجاد نقار و دشمنى و کدورت مقابله کنند.

شورای نگهبان و وزارت کشور حتماً به اعتراضات در چارچوب قانون رسیدگی کنند ممکن است کسانى همانطور که حالا آقایان هم ذکر کردید، اشکالات و اعتراضاتى را بر مجارى گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند که البته، راه‏هاى قانونى وجود دارد. رسیدگى به اینها حتماً باید انجام بگیرد. مواردى را آقایان ذکر کردید. من درخواست می‌کنم از آقایان مسئول در وزارت کشور و همچنین در شوراى نگهبان که به این موارد دقیقاً رسیدگى کنند. اگر چنانچه بعضى از اشکالات مقتضىِ این هست که پاره‏اى از صندوق‌ها بازشمارى بشود، اشکالى ندارد. حالا مثلاً یک مورد را آقایان ذکر کردند که آن شخص گفته که رأى فلان نامزد این تعداد است، بعد در شمارش تعداد دیگرى معرفى شده؛ خیلى خب، کارى ندارد؛ صندوق‌هاى مورد اشکال را، یا به طور تصادفى تعدادى از صندوق‌ها را بازشمارى کنند؛ خودِ نمایندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببینند، تا اطمینان کامل براى همه حاصل بشود.
همواره به برگزارکنندگان انتخابات اطمینان کرده ام اما این مانع رسیدگی به اعتراضات نیست
البته من خودم شخصاً در این انتخابات هم مثل همه انتخابات‌هاى گذشته - شماها همه‏تان مسئولین هستید، بوده‏اید، ممشاى بنده را می‌دانید - به مسئولین کشور اعتماد کردم؛ به وزارت کشور، به شوراى نگهبان؛ در حالى که می‌دانید در موارد متعدد، مسئولین از سلایق مختلف بودند، اما من به مقام مسئولى که می‌شناسم و قاعده کار او را می دانم، اعتماد می‌کنم. در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد می‌کنم، اما این اعتماد من موجب نمی‌شود که اگر چنانچه شبهه‏اى در ذهن کسانى هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسى نشود و حقیقت قضیه آشکار نشود؛ نه، شبهات را برطرف کنید، منتها آن چیزى که از همه مهمتر است، این است: همه سعى کنید وحدت ملى و وحدت کشور را حفظ کنید؛ هر کسى به نحوى، هر کسى وظیفه‏اى دارد.

40 میلیون رأی شوخی نیست، آن را خراب نکنیم انتخابات مایه افتخار ماست. 40 میلیون رأى شوخى نیست. این از بالاترین نصابى که ما تا حالا داشته‏ایم، مبالغ قابل توجهى بیشتر است؛ این خیلى اهمیت دارد. بعد از 30 سال ملت ما پایبندی‏شان به نظام جمهورى اسلامى آنچنان است که اینجور با شور و شوق وارد صحنه می‌شوند که خبرگزارى‏هاى خارجى از همان ساعات اول اعلام کردند - ما خبرها را تعقیب می‌کردیم - و همه گفتند که این دفعه حضور مردم، حضور فوق‏العاده‏اى است. این را همه گفتند. حالا غیر از مشاهداتى که کسانى می‌رفتند رأى می‌دادند و مى‏آمدند براى ما نقل می‌کردند، خبرگزارى‏ها گفتند و در تعدادى از تلویزیون‌هاى بیگانه هم منعکس شد که حضور مردم، حضور جدى و فعال و متراکمى است. در بعضى از تلویزیونهاى خارجى صفوف مردم را که صف کشیده بودند، نشان دادند. این افتخارى است براى کشور؛ ما این را مخدوش نکنیم، این را خراب نکنیم، این مال مردم است. همین رأى‏دهندگان از دو طرف، هم طرف آن کسانى که رأى دادند به نامزد منتخب، هم آن کسانى که رأى ندادند به نامزد منتخب و به دیگرى رأى دادند - که مجموعاً مثلاً حدود 14 میلیون می‌شوند - همه‏شان در ایجاد این حماسه بزرگ سهیم بودند. ما این وحدت را، این نگاه کلان را، نگاه یکسان را فراموش نکنیم و این را از دست ملت نگیریم. همه سهیم‌اند؛ آن کسى که به آقاى دکتر احمدى‏نژاد رأى داده، او هم سهیم است؛ آن کسى که به آقاى مهندس موسوى رأى داده، یا به آقاى کروبى رأى داده، یا به آقاى رضایى رأى داده، آنها هم همه در ایجاد این حماسه بزرگ سهیم‌اند و کشور مدیون آنهاست و نظام حقیقتاً مدیون این حضور حماسى مردم است که آمدند از نظام خودشان که متعلق به خودشان هست، از انقلابى که متعلق به خودشان هست، دفاع کردند و این اقدام را کردند؛ نگاه اصلى باید این باشد.

دو طرف باید مراقب رفتارهای خود باشند البته هر طرفى ملاحظاتى باید بکند؛ این را من قبول دارم. هم آن طرفى که توانسته اکثریت را به دست بیاورد، ملاحظاتى لازم است بکند، توجهاتى بکند، مراقبت‌هایى در کیفیت رفتار و حرکت انجام بدهد، هم آن طرفى که این رأى اکثریت را کسب نکرده، او هم مراقبت‌هایى لازم دارد. همه باید حلم داشته باشند. حلم اسلامى که ما در فارسى او را بردبارى معنا می‌کنیم، معنایش توان تحمل و ظرفیت تحمل است. همه باید ظرفیت تحمل داشته باشند، بتوانند تحمل کنند؛ تحمل پیروزى هم کار آسانى نیست، تحمل عدم پیروزى هم کار آسانى نیست. حلم داشتن و تحمل کردن و ظرفیت پیروزى و عدم پیروزى را داشتن، یکى از فضائل انسانى است؛ ما باید این را هم در نخبگان، هم در آحاد عظیم مردم ترویج بکنیم.

کسانی نمی‌خواهند کشور وحدت داشته باشد البته شما شکى ندارید، من هم مثل شما، که کسانى هستند که این وحدت را نمی‌خواهند. حوادثى پیش مى‏آید گوشه و کنار که این حوادث نه به آن گروه، نه به این گروه، هیچ ارتباطى ندارد و این مربوط به افرادى است که این وحدت را، این اتفاق را، این نمایش عظمت را نمی‌خواهند. من حالا ان‏شاءالله در روز جمعه اگر عمرى بود و مجالى بود، در این باره بیشتر صحبت خواهم کرد. کسانى نمی‌خواهند این موفقیت‌هاى شما را ببینند. در این قضایا همه موفق شدید، همه پیروز شدید؛ در این جهت که توانستید نظام مورد علاقه‏تان را تحکیم ببخشید. مردم همه پیروزند؛ به خاطر اینکه توانستند یک عظمتى و عزتى را از خودشان بروز بدهند. عده‏اى این را نمی‌خواهند و طبعاً خرابکارى می‌کنند، ایجاد اختلال می‌کنند، از این به آن حرف می‌برند، از آن به این حرف مى‏آورند؛ غالباً هم خلاف. بنده چون از اطراف مختلف، حرفها به گوش من می‌رسد، مى‏بینم این چیزهایى که این طرف از آن طرف می‌گوید، بعضاً خلاف واقع است؛ هم آن چیزهایى که آن طرف از این طرف بیان می‌کند، بعضاً خلاف واقع است. پیداست کسانى در وسط نمی‌خواهند این اتحاد و اتفاق در کشور شکل بگیرد. این حالا آسان‏ترین‌اش است، بدترش هم همین کارهاى خرابکارى‏اى است که شما مى‏بینید انجام می‌دهند، که البته همه باید در مقابل این خرابکارى‏ها بایستند، اعلام موضع کنند. همه بایستى بگویند.

تخریب ها و جنایات صورت گرفته مربوط به هیچ کدام از کاندیداها نیست این تخریب‌هایى که انجام می‌گیرد، این کارهاى زشتى که انجام می‌گیرد، بعضاً جنایاتى که واقع می‌شود، مربوط به هیچکدام از این اطراف قضیه نیست؛ این مربوط به مردم نیست، مربوط به نامزدها نیست؛ مربوط به خرابکارهاست، مربوط به اخلالگرهاست. مبادا کسى توهم کند و تصور بکند که این مربوط به این است که اینها طرفدار فلان نامزدند؛ نه، اینها مثل همان کسانى هستند که اختلافات مذهبى را بین مسلمانها راه مى‏اندازند که ما مکرر گفته‏ایم اینها نه سنى‏اند، نه شیعه؛ شیعه را علیه سنى، سنى را علیه شیعه تحریک می‌کنند و در وضع اتحاد جامعه عظیم ما هم همین جور است. کسانى که یک طرف را علیه یک طرف تحریک می‌کنند، کارهایى می‌کنند به عنوان طرفدارى از یک جهت، در حالى که حقیقتاً طرفدارى از او نیست؛ اینها نه از این طرفند، نه از آن طرف. اینها کسانى هستند که با اصل نظام مخالفند، با آرامش کشور مخالفند، طرفدار تشنج‌اند، طرفدار اغتشاش‌اند، می‌خواهند آرامش نباشد.

اگر فرد دیگری هم پیروز می شد این جنایات ادامه داشت هر کس سرِ کار باشد، اگر نتایج انتخابات غیر از این هم می‌شد، بنده به طور اطمینان می‌توانم عرض بکنم که باز اینجور حوادثى دیده می‌شد، باز این حوادث پیش مى‏آمد، براى اینکه اصلاً آرامش در کشور نباشد. آنها امنیت کشور را و آرامش کشور را هدف گرفته‏اند و می‌خواهند این را از بین ببرند.

به اغتشاشات کمک نکنید، همه در مقابل تشنجات صریحاً موضع‌گیری کنند
هیچکس نباید به این تشنج‏آفرینى و اغتشاش‏آفرینى کمک کند و همه باید در مقابل او صریح موضع بگیرند. کما اینکه مواضع حقیقى شماها هم جز این نیست. صریح موضع بگیرند، روشن کنند که این خواستِ آنها نیست و هر کارى که تشنج‏آفرین باشد، واقعاً نکنند؛ یعنى همدیگر را عصبانى نکنند.

همدیگر را عصبانی نکنید
این را هم من بد نیست در اینجا خطاب به مردمى که خارج از این مجموعه شما برادران عزیز هستند، توصیه بکنم، که اگر این صحبتها پخش شد، خطاب به مردم هم باشد. من به مردم عزیزمان هم عرض می‌کنم: دو جناح و دو گروه، همدیگر را عصبانى نکنند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان پیروز شده، جورى حرف بزنند، جورى رفتار کنند که آن طرف مقابل را عصبانى کند، جریحه‏دار کند؛ نه آن کسانى که نامزد مورد علاقه‏شان رأى نیاورده، جورى حرف بزنند، جورى اقدام کنند که آن طرف را عصبانى کند؛ نه، همه یک جهت مشترک دارید که آن عبارت است از حضور در این صحنه انتخابات و دفاع از نظام اسلامى؛ این اساس قضیه است، این آن چیزى است که دل ولى‏عصر (ارواحنا فداه) را راضى و خشنود می‌کند. این آن چیزى است که ان‏شاءالله موجب رحمت الهى و جریان رحمت الهى در این کشور می‌شود. این به نظر من درست است.

وظیفه همه مان دفاع از این کشور و ملت است، نگذارید ملت شقه شقه شود
امیدوارم که خداى متعال کمک کند. من وظیفه خودم دانستم که این عرایض را به شماها بکنم. همین طور که گفتم، من تقریباً همه شما یا اغلب شماها را از نزدیک می‌شناسم و سوابق کاری‌تان را می‌دانم و به نظرم رسید که اینجور حرف زدن و اینجور مخاطبه با شما، ان‏شاءالله خوب و لازم است و تکلیف من است که این را عرض بکنم. من احساس می‌کنم امروز همه تکلیف داریم از هویت جمعى این کشور و این ملت دفاع کنیم. یک مجموعه عظیم مردمى است، با این بار امانت سنگینى که بر دوش گرفته، با این حرکت عظیم و شجاعانه‏اى که در طول این سى سال این ملت انجام داده، این را نگذارید شقه شقه بشود، نگذارید افراد در مقابل هم قرار بگیرند. هر کدام‏تان به یک کیفیتى خواهید توانست این کار را انجام بدهید. ان‏شاءالله خداوند کمک‌تان کند، راهنمایى‏تان کند، همه‏مان را راهنمایى کند که بتوانیم این وظیفه را به بهترین وجهى انجام بدهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد